Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

Unik industritomt på Kambo totalforvandles:

- Her blir det godt å bo

Annonse fra MEGLERGAARDEN/SJØHAGEN BRYGGE

Industriområdet til Norsk Spesialolje på Kambo skal transformeres til et fantastisk vestvendt boligområde med strandlinje og sjøutsikt. Prosjektet har fått navnet Sjøhagen Brygge, og landskapsarkitekt Maria Thøgersen Eide beskriver området som unikt.

- Selv blant store tanker og lastebåter var det aldri vanskelig å forestille seg hvor flott dette området kan bli. Vi ble raskt bergtatt av den fine strandlinjen her blant annet, smiler landskapsarkitekt Maria der hun sitter på kontoret med tegningene av tomta i hendene. 

Tomta det er snakk om ligger i et stort, kupert område like ved Kambo stasjon - en tomt som har vært preget av industri og ligget utenfor allfarvei for hvermansen. Dette blir det endringer på i årene som kommer når industritomten forvandles til en perle av en eiendomstomt med rekkehus, leiligheter og ny kyststi.


Vestvendt og sjøutsikt

Sjøhagen Brygge er et omfattende prosjekt, som på sikt også innebærer et helt nytt næringsområde. I første omgang skal det bygges rekkehus og et leilighetskompleks like i vannkanten.

- Det som gjør dette området helt spesielt er at alle boliger ligger vestvendt til med sjøutsikt, sier Maria. 

Hun peker på tegningene og viser hvor i terrenget de ulike boligområdene vil ligge. Rekkehusområdet vil ligge tilbaketrukket fra sjøen og ha såkalte nærlekeplasser i tilknytning til boligene. Leilighetskomplekset vil, i tillegg til nærlekeplassen, få en egen bocciabane og en rekke med benker hvor en fint kan sitte og nyte utsikten.  

- Her vil det bli godt å bo for både barn og voksne. Barnefamilier vil finne trygghet i lekeplassene som vil dukke opp rett utenfor døra, og for de badelystne blir det bademuligheter langs hele strandlinjen. Den populære Kulpestranda blir nærmeste nabo til Sjøhagen Brygge. 

Bevarer verneverdig vegetasjon

Landskapsarkitektene i Insitu AS har fått oppdraget med å kartlegge området for verneverdig vegetasjon og kulturminner.

- Mens arkitektene har ansvar for utformingen av boligene, tar vi tak i arkitekturen mellom husene - i tett samarbeid med andre yrkesgrupper, forteller landskapsarkitekt Maria i Insitu. Alle spor etter industri skal fjernes når boligbyggingen begynner, men vår jobb er å ta hensyn til eksisterende vegetasjon.

Det har blitt gjort en nøyaktig droneinnmåling av tomta til Norsk Spesialolje for å få med hver eneste knaus - slik forsikrer de seg om at alt av verdi for området blir ivaretatt.

- På Sjøhagen Brygge har vi funnet verneverdig ålegras i sjøen, og dette tar vi selvsagt hensyn til videre i planleggingen.

Kyststien åpner opp Sjøhagen Brygge

Kyststien går langs kysten av store deler av både Østfold og Akershus, før den snor seg videre langs Oslofjorden og over på Vestfoldsiden. Har du gått Kyststien fra Moss til Kulpe har du nok lagt merke til at stien har tatt en sving inn fra kysten ved tomta til Norsk Spesialolje. Når boligene på Sjøhagen Brygge kommer opp, får Kyststien også en ny trasé - denne gangen langs den flotte strandlinjen.  

- Sjøhagen Brygge blir et område med helt nye kvaliteter for både beboere og almennheten. Jeg har vært på kartleggingstur der ute, og det er et veldig ulendt terreng der nå. Den nye Kyststien vil ha universell utforming, noe som betyr ingen trinn og bedre tilgjengelighet for alle, sier Eide.

Ved Kyststien planlegges det også en kvartalslekeplass ved vannet, og tanken er å skape et samlingspunkt for folk. 

- Vi ønsker å ivareta mange av formene i terrenget, og lekeapparatene vi planlegger vil også få et visuelt inntrykk som glir inn i helheten. Her blir det ingen ballbinge, men heller lekeapparater og hinderløype utformet av blant annet tømmerstokker.

Selv om Kyststien åpner området for almennheten, understreker landskapsarkitekten at beboerne i Sjøhagen Brygge ikke vil bli berørt av ferdselen på stien siden boligområdet vil ligge høyere i terrenget.

Redaksjonen i Moss Avis har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet