Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

Nytt boligområde i sjøkanten ved Kambo:

Slik skal industriområdet forvandles til pendlerparadis og bryggeidyll

Annonse fra MEGLERGAARDEN/SJØHAGEN BRYGGE

Norsk Spesialolje skal flytte på seg, og området skal utvikles til et splitter nytt boligområde. Sjøhagen Brygge blir som skreddersydd for pendling og hverdagsidyll, lover utvikler.

Det er ikke tvil om at det er en av Moss sine flotteste beliggenheter. Helt nede i vannkanten, med utsikt rett over til vakre Jeløya og Tofte. Rett i nærheten ligger den allerede populære stranden i Kulpebukta, og Kulpeholmen er et lite flyndrekast unna.

Tidligere har dette vært et aktivt industriområde. Nå skal driften flyttes, og den spektakulære tomten skal gjennomgå en totalforvandling.

Dette er Kambo

Den nordre bydelen i Moss, som grenser mot Akershus.

Inkluderer områdene Sjøhagen, Nøkkeland og Kulpåsen.

Østfoldbanen har stoppested på Kambo Stasjon.

To skoler: Nøkkeland skole og Steinerskolen.

To barnehager: Skredderåsen barnehage og Luenbakken barnehage.

Kambo senter har blant annet en matbutikk, café, apotek og et legesenter.

600-700 boliger

Finn Sundby og eiendomsutviklingsfirmaet EVR er medeier i tomten og skal stå for utviklingen av et splitter nytt boligområde med solide proporsjoner og sjelden beliggenhet.

I mellom åtte og ti år fremover vil det bygges boliger trinnvis på Sjøhagen Brygge. Det som i dag er fylt med tankanlegg, bedriftsbygninger, anleggsmaskiner og lastebåter, skal erstattes med kyststi, hager, lekeplasser og badestrand. Og omtrent 600-700 boliger.

– Dette er et veldig spennende område med spesielt mange kvaliteter. Likevel er det to av dem som vekker ekstra begeistring, sier Finn Sundby og fortsetter: Beliggenhet mot sjøen med flott strandlinje og umiddelbar tilknytning til verdifull infrastruktur i form av såvel togstasjon som hovedferdselårer.

Han legger til at nye boligene vil være som skreddersydd for pendlere: 420 små meter fra avstigning til sjøkant og bolig understreker dette. Bussforbindelse går også fra samme sted.

– Det er et stort prosjekt, derfor vi gjør en trinnvis utbygging. I første omgang er det snakk om 46 småhus knyttet mot et nydelig friområde ned mot sjøen og 52 leiligheter bokstavelig talt på bryggekanten, smiler han.

Området vil ikke kunne kjennes igjen når vi er ferdig med det.

Finn Sundby, EVR

Rydder opp

Siden 80-tallet har det vært drevet industri på tomten. Store tanker vitner om aktiviteten og kan sees fra både vei og vann. Nå fjernes de sukssesivt med at bedriften flytter.

Flere vil nok spørre seg om industriperioden har satt sine spor i form av forunrensing, men Sundby kan berolige de som måtte uroe seg for slikt.

– Hvordan håndterer dere forurensing nå som dere utvikler et tidligere industriområde?

– Det har så langt ikke vært avdekket noe i den retning, naturlig nok egenlig, da bedrifter av den type som har operert på tomten er underlagt svært strenge reguleringer og oppfølgingsrutiner. Uansett tar vi alle forhåndregler og følger alle forordninger i overgangen fra industri til boligformål. Vi bruker eksperter i dette arbeidet og det er noe vi tar på høyeste alvor, forklarer Sundby.

– Området vil ikke kunne kjennes igjen når vi er ferdig med det. Det er forøvrig verdt å nevnte at del av produksjonen som har foregått her flyttes til Årvoll, slik at de fleste lokale arbeidsplassene blir tatt vare på. 

Stortrives: Ola og barnebarnet tar seg gjerne en båttur på sommeren. Båten deres står i Kambo Marina, rett ved siden av tomten som snart skal totalforvandles.

Gleder seg til å få nye naboer

Ola Øyen (60) og hans kone bor på Sjøhagen Terrasse og vil bli en nær nabo til det spirende boligprosjektet på Kambo.

– Jeg ser veldig positivt på at området utvikles, så lenge man tar vare på blant annet kyststien og naturen rundt, og det har man ettersigende en god plan for. Og så tror jeg folk vil stortrives med å bo her, for det gjør i alle fall vi! Her har man et vidt spekter av fritidsmuligheter, blant annet i Mossemarka og på sjøen, sier den fornøyde 60-åringen som har vært pendler til både Oslo og Drammen i mange år.

Kyststien går i dag rundt industriområdet på Kambo, men vil etter planen flyttes ned mot vannet og gå gjennom det nye boligområdet.

Solgte hytte og bil

Selv hadde Ola og kona hytte på Hitra, men den solgte de etter de flyttet til Sjøhagen. For det første var det langt å reise, men desto viktigere: de behøvde den ikke lenger.

– Vi vurderte å kjøpe hytte her i Østfold, men innså at vi ikke har behov for det. Her har vi sjøen rett ved, samt skog og natur på andre siden. Vi har også kvittet oss med bil nummer to, og kjører nå langt mindre. Her har vi jo alt på ett sted, stråler han. 

Redaksjonen i Moss Avis har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet