Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

Elkjøp Moss er nå blant de beste på kjøkken:

– Pila peker rett i været for kjøkkensalget vårt

Annonse fra Elkjøp Stormarked Moss

Stadig flere mossinger velger Elkjøp når de skal kjøpe kjøkken.

I andre etasje, over radene med tv-skjermer, utallige kameraer, laptoper og andre el-produkter vi vanligvis forbinder med Elkjøp, finnes en helt annen verden. Kjøkkenavdelingen på Elkjøp i Gartnerveien er på over 200 kvadrat og rommer over 12 kjøkkenutstillinger.

Her kan Bianca Henden og Fredrik Edvardsen briljere med sin ekspertise. Men det har ikke alltid vært like flott som nå.

– I begynnelsen da Elkjøp startet med salg av kjøkken var det kun via en hot-line til Sverige. I butikken stod det en rød telefon, nesten som en presidenttelefon, som kundene kunne bruke til å kontakte en svensk kjøkkentegner, minnes Fredrik. 

Artikkelen fortsetter under tips-boksen.

Fredrik og Biancas beste tips

Før du kommer til tegnetime, kan det være lurt å tenke gjennom disse tingene på forhånd:

Hva var du fornøyd med, og hva var du misfornøyd med, i ditt forrige kjøkken?

Hvor mye penger har du tenkt til å bruke? Vi er ikke ute etter å "melke kua", men vil gjerne tegne et best mulig kjøkken som passer i ditt budsjett.

Med tanke på rør - skal vask og oppvaskmaskin stå på samme sted som tidligere?

Hva er stilen din? Du kan gjerne ta med bilder fra resten av hjemmet ditt, eller fra ting du synes er fint. Det er til god inspirasjon!

Ta gjerne noen mål før du kommer. Eventuelt kan også våre montører komme og måle for deg. 

Slutt på tiden med rød telefon

Fredrik har nå jobbet i kjøkkenavdelingen i 9 år. Bianca ble hans kollega på gulvet for to år siden. 

Ting har helt klart endret seg siden tiden med rød presidenttelefon. 

– Elkjøp har vært enormt gode på å effektivisere hele prosessen for kundene. Det viktigste for oss har vært å sikre et godt og riktig resultat for kundene våre. Veien dit har ikke vært uproblematisk, men vi mener nå at vi er blant Norges beste på kjøkken, sier han.

Det kan daglig leder, Anders Rove, være enig i.

– Pilene våre på kjøkkensalg peker rett i været. Det er tydelig at stadig flere får opp øynene for den ekspertisen vi har, og alle valgmulighetene kundene våre får hos oss, sier han entusiastisk.

Book gratis tegnetime hos Bianca eller Fredrik her!

Styrken ligger i valgmulighetene

Men hva er det som gjør at Fredrik og Bianca føler seg så sikre på at deres kjøkkenløsninger er i toppklassen i landet?

– Vår styrke ligger i alle valgmulighetene kundene har her. Vi har kjøkken i alle prisklasser, og vi har over 20 trendfarger de kan velge blant. Man kan velge fritt i hvitevarer, sier Bianca.

Fredrik legger til:

– Vi har ukentlige kampanjer på hvitevarer, i tillegg til mer langvarige kjøkkenkampanjer. Derfor er det gunstig å velge oss uansett når i sesongen man vil ha nytt kjøkken.

– I tillegg kan vi ordne alt, både gulv, tapet, flislegging og maling, ramser de to opp. 

Får personlig kundeforhold

Det er kun Fredrik og Bianca som utgjør kjøkkenavdelingen i butikken. De elsker å skape et smart, funksjonelt og vakkert kjøkken for sine kunder.

– Når man bestiller gratis tegnetime setter vi av to timer til kunden. Da kan vi lage tegninger, gå rundt og titte på utstillingene og på hvitevarene i første etasje. Det er viktig å ta seg god tid, forklarer Bianca.

– Vi får jo et mye mer personlig forhold til kundene våre, enn om man kun skal inn for å kjøpe et vaffeljern. Jeg ser gjerne på bilder av barn og barnebarn, og hører på historier og frustrasjoner, smiler hun. 

Se bildene fra en av Fredrik og Biancas fornøyde kunder her:

Gartnerveien 9, 1526 Moss

Åpningstider: 10-20 (10-18)

Book gratis tegnetime med Bianca eller Fredrik her.

Redaksjonen i Moss Avis har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet