Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

To grønne tomler opp for den lokale anleggsgartneren

Annonse fra Kolsrud Anleggsgartner AS

Om sommeren går det i grønt, og om vinteren i hvitt. Erik Kolsrud trives best ute, uansett vær og sesong. Nå gjør han seg klar til å bytte ut hageredskapene med snøfreser og skuffe.

Adresse
Klosterveien 7, 1570 Dilling


Åpningstider
Mandag – fredag: 07:00 – 16:00

En ren tilfeldighet førte Erik Kolsrud inn i plantenes verden. En dag i 1977 ringte han Moss Kommune, og lite visste han at den samtalen skulle føre til et liv som anleggsgartner. I ti år jobbet han for kommunes parkvesen, og sørget for grønne og fargerike hager og uteområder. Han utdannet seg også til anleggsgartnertekniker. Hans grønne fingre tok ham over i det private næringsliv, før han slo ut i full blomst og begynte for seg selv i 1990.

– Jeg har jo jobbet for meg selv i 30 år, men i fjor ble jeg kjøpt opp av Kias. Det var et bra oppkjøp, og samarbeidet fungerer meget godt. Jeg er fortsatt leder i Kolsrud Anleggsgartner AS, og trives med det, smiler Kolsrud.

Yrket passer utmerket for den aktive anleggsgartneren. Her får han brukt sin kreativitet, tilbringer mesteparten av arbeidsdagen utendørs og treffer hyggelige mennesker.

– Det er en allsidig jobb, med mange forskjellige oppdrag og utfordringer, sier Kolsrud.

Jobben innebærer stor variasjon, og krever at du håndterer store anleggsmaskiner den ene dagen, og planter små, sarte blomster den neste. 

Erik Kolsrud har jobbet med utearealer, planter og blomster i over 40.

Varierte arbeidsoppgaver

Kundemassen består av private, det offentlige, borettslag og bedrifter. Oppdragene varierer fra alt til opparbeidelse og vedlikehold av hageanlegg, parker, torg, kirkegårder og idrettsanlegg, til å bygge og vedlikeholde mindre veier og plasser, trapper, murer og gjerder.

Firmaet utfører også natursteinsarbeider i brostein, skifer og granitt, samt vedlikehold av dette. I den grønne verden jobber han med utførelse og vedlikehold av planter- og vegetasjonsarbeid som omfatter trær, busker og blomster.

Kolsrud har med andre ord en hverdag som spirer og gror.

Med så lang fartstid i bransjen, er Kolsrud Anleggsgartner blitt et velkjent navn i Moss og omegn. Han får en rekke positive tilbakemeldinger, og to grønne tomler opp, fra innbyggere som har frisket opp uteområdene sine. Ikke rart at kundene fortsetter å komme tilbake, sommer etter sommer.

– Jeg har hatt kunder hvor jeg laget uteanlegg for både en, to og tre ganger jeg, sier han fornøyd.

I løpet av de 30 årene Kolsrud har jobbet som anleggsgartner har han sett trender spire, gro og visne bort. Han er opptatt av at uteområdene han skaper skal stå i stil med boligen og omgivelsene.

– Plante- og materialvalg skal gjenspeile stilen på boligen. Er det et funkishus, så velger jeg rette og strammere linjer enn hva jeg ville gjort for et mer tradisjonelt hus, sier han. Så vil vi gjerne ha det vedlikeholdsfritt, og så enklest som mulig. Robotgressklippere er blitt mer og mer populært, legger han til.

– Så er det blitt mer vanlig med ferdigplen enn for noen år siden. Det er jo gøy å levere ferdig produkt, fremfor å måtte komme tilbake året etter for å se resultatet av arbeidet mitt, forteller han. 

Vi setter farge på folks hverdag ved å bygge og vedlikeholde grøntarealer og rekreasjonsområder

Kolsrud Anleggsgartner AS

Vinteren kommer! Bjørn Koster sørger for at beboerne i Moss får ved til å fyre med.

Starter forberedelsene til våren allerede nå

Høsten har meldt sin ankomst, men det innebærer ikke at hagestell og utearbeid med vegetasjon er over for i år. Kolsrud er travelt opptatt med å plukke opp nedfall, beskjær trær og busker og klippe hekker. I tillegg forbereder han seg for vårens travle tid. Nå utfører han gravearbeid på oppdrag neste år, kjører ut jord og bearbeider der han kan. Den drevne anleggsgartneren er godt forberedt når høysesongen ankommer.

– Det er ikke så altfor mye å gjøre med tanke på forberedelse til neste sommer. Det er lurt å male med løv slik at plenen får næring samt sette i gang med gjødsling og kalking. Ellers er det bare å la plantene hvile, råder han.

Den mest hektiske perioden er sommerhalvåret. Da arbeider Kolsrud og kollegene intenst med hager, oppkjørsler, gressområder og uteområder. Når kong vinter gjør sin inntreden, byttes gress, granitt og fargerike blomster ut med hvitt snø. Firmaet har avtaler med en rekke borettslag, skoler, barnehager og private om å holde veier, gangstier og parkeringsplasser fri for snø og is. Om vinteren blir som sist, er det ingen tvil om at det er duket for lange dager bak snøplogen.

Selv om det er sesongskifte, hjelper Kolsrud gjerne byens beboere med å sette litt farge i hverdagen. Fra fargerike blomster til vintergrønt, i form av tuja, agnbøk og barlind. Sistnevnte holder seg meget godt, og er en favoritt hos Kolsrud. Anleggsgartneren handler alt han trenger av planter, blomster, jord, bark og kulestein på en lokal planteskole i Ski. Han er nøye og selektiv på hvor han handler. Det er viktig for ham at kunden får varer av kvalitet – og at det skal se pent ut.

Kolsrud er klar for vinter, med brøyting, måking og strøing. Maskinene er klare med snøplog for de store veiene. Mindre maskiner og snøfresere skal brøyte vekk snøen i de mindre kriker og kroker.

Kalenderen er allerede godt fylt opp. Energiske Kolsrud brøyter gjerne plass til flere oppdrag, uansett om det er stort eller lite! 

Camilla Enoksen med siste innspurt av klipping og stell i trærne før vinteren kommer.

Kolsrud Anleggsgartner AS

• Vi setter farge på folks hverdag ved å bygge og vedlikeholde grøntarealer og rekreasjonsområder.
• Vi arbeider med anlegg og vedlikehold av uterom og naturområder.
• Vi bruker materialer som naturstein, metall, betong, tre, løsmasser, jord og planter til å forme landskap.
• Vedlikehold innbefatter stell av planter inkludert gressområder, renhold, snøfjerning, og tilsyn med lekeplasser.


Våre arbeidsoppgaver inkluderer:
• Opparbeide og vedlikeholde hageanlegg, parker, torg, kirkegårder og idrettsanlegg.
• Bygge og vedlikeholde mindre veier og plasser, trapper, murer, gjerder o.l.
• Utføre natursteinsarbeider i brostein, skifer, granitt o.l. og vedlikeholde dette.
• Utføre og vedlikeholde plante- og vegetasjonsarbeider som omfatter trær, busker og blomster.

Redaksjonen i Moss Avis har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet