Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

Med kvaliteten på det rene - uansett kunde

Annonse fra Hydroclean AS

Selv om Hydroclean primært tilbyr tjenester relatert til slamsuging og høytrykksspyling, går de ikke av veien for å påta seg andre spesialjobber. Med erfarne medarbeidere og en moderne maskinpark, er bedriften kjent for sin evne til å fikse de fleste oppgaver. Det gjør at de får henvendelser fra alle typer kunder – til og med i de kongelige kretser.

Hydroclean AS ble stiftet i 2011 av daglig leder Geir Even Elgaaen. Før dette jobbet han som innleid sjåfør til diverse firma. Så bestemte han seg for å kjøpe en slamsuger. Det ble snart én til – og deretter enda én. I dag teller bedriften totalt 17 biler og 16 medarbeidere, og det er planer om ytterligere investeringer for å dekke stadig større etterspørsel.

– Firmaet har hatt en god vekst siden starten. I 2011 var vi tre ansatte, i dag er vi 16. I vår bransje driver vi med alt fra slamsuging og spyling til graving og grøfting. I tillegg til høytrykksbiler, slamsugere og containerbiler bruker vi lastebiler til å flytte utstyret dit det trengs. Derfor trenger vi alltid erfarne sjåfører, forteller Elgaaen.

Han sier at bedriften de siste årene har investert i utvidelser av bilparken – blant annet i form av kombibiler og vakuumgravere.

– Vi har i dag 3-4 kombibiler på kommunale kontrakter for håndtering av boreslam. Dessuten var vi blant de første i landet som investerte i vakuumgravere. Dette er en spesiell type bil som gjør det mulig å grave i områder der det er vanskelig eller umulig å komme til med vanlig gravemaskin. Fordi vi kan tilby denne tjenesten, har vi fått stadig flere oppdrag i forbindelse med blant annet bygg- og anleggsprosjekter.  

Geir Even Elgaaen, grunnlegger og daglig leder av Hydroclean AS.

Håndterer det meste for de fleste

Hydroclean har i dag en moderne og miljøvennlig bilpark der de fleste er av Euro 6-standard. Dette er lavutslippsbiler som tilfredsstiller de nyeste kravene i bransjen.

– Selv om vi har hatt fokus på miljø hele tiden, opplever vi at stadig flere kunder er mer opptatt av miljø nå enn tidligere, i forhold til hvilke krav som gjelder. Dette gjelder ikke bare bilene, men også oppdrag i forbindelse med blant annet sanering av oljetanker. Kravet er at disse skal fjernes fra alle boliger og næringsbygg innen utgangen av 2020. Vi merker allerede nå etterspørsel etter denne tjenesten, og jeg er sikker på at det bare blir mer av denne type oppdrag de neste to årene, forteller Elgaaen. 

Han kan fortelle om en bredt sammensatt kundegruppe der "alle" har behov for firmaets tjenester året rundt. Kundene omfatter alle deler av bygg- og anleggsbransjen, offentlig sektor og privatmarkedet.

– Vi jobber mye for byggentreprenører og håndverkerfirma, kommuner og veientreprenører. Vi har slamkjøring for kommuner i distriktet og driver vedlikehold av rør. Vi suger og spyler tanker, åpner tette rør og sluk og graver grøfter. Vi tømmer fettutskillere fra restauranter og storkjøkken. I tillegg suger vi mye stubbloftsleire og ballaststein på tak. Dessuten tilbyr vi inspeksjon av drensrør og liknende på private boligeiendommer. Kort sagt håndterer vi det meste for de fleste, sier daglig leder entusiastisk.

Trivsel på arbeidsplassen for gjengen i Hydroclean AS!

– En morsom historie er at vi faktisk har sandblåst lyktestolpene til kongen! Ved en tilfeldighet ble noen som var involvert i restaureringen av slottet tipset om at vi hadde riktig utstyr og kompetanse til denne jobben. Vi sandblåste lyktestolpene, før de ble sendt videre til pulverlakkering hos et annet firma. Lyktestolpene står nå rundt om i Slottsparken, forteller Elgaaen stolt.

Han opplever stadig at kunder ringer og forteller at de er fornøyde med jobben de har gjort for dem. Det synes han er hyggelig, og en viktig påminnelse om at de er opptatt av de viktige tingene i et kundeforhold.

– Det er mange om beinet og hard konkurranse i bransjen. Da er det helt nødvendig at vi evner å snu oss rundt og levere det kunden faktisk trenger, selv om oppdraget kanskje ikke er det største eller mest lønnsomme. Hvem vet, kanskje er det kongen som ringer neste gang?

Hydroclean AS

• Etablert i 2011 av Geir Even Elgaaen.
• Driver med det meste innen vakuumsuging og høytrykksspyling – og litt til.
• Kundene omfatter alt fra statlige og kommunale etater til bedrifter, entreprenører og private.
• 16 dedikerte medarbeidere med god bransjekunnskap og erfaring.
• Moderne, fleksibel maskinpark for de fleste oppdrag – fra større prosjekter til mindre nisjejobber

Redaksjonen i Moss Avis har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet