Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

Lokal transportør – landsdekkende aktør

Annonse fra Moss Transportforum AS

Moss Transportforum tilbyr kundetilpassede totalløsninger innen transport, lagring, spedisjon og logistikk. Siden starten på 1930-tallet har høy kvalitet og personlig service vært retningsgivende for den tradisjonsrike Østfold-bedriften, som i dag dekker hele landet – og litt til.

Moss Transportforum AS

Adresse
Vålerveien 157, 1599 Moss


Åpningstider
Hverdager 07.00 – 16.00

Historien om Moss Transportforum går tilbake til begynnelsen av 1930-tallet, da Transportsentralen A/L ble etablert. I 1987 endret bedriften navn til AS Moss Transportforum, som den har vært kjent som siden.

– Bedriften er bygd opp som en transportsentral. Det vil si at de fleste bilene med sjåfører er medeiere i systemet og har aksjer. I dag er vi tilknyttet ca. 100 biler, men i sommersesongen er vi nok oppe i 120 biler på det meste. Dette fordi vi de siste årene har satset betydelig på transport av asfalt, forteller daglig leder Morten Nore.

Asfalt har de siste årene blitt den kanskje største virksomheten til Moss Transportforum. Nore anslår at de i 2018 vil ende opp på et volum på hele 500.000 tonn asfalt.

– På det meste har vi vært oppe i nærmere 80 asfaltbiler i sesong. Vi har firedoblet antallet biler i dette segmentet i løpet av de siste 5 årene. Fordi dette er spesialbiler som ikke finnes i ubegrenset antall i vårt hjemfylke, har vi måttet leie inn biler både fra Nord-Norge, Vestlandet og andre steder i landet for å dekke behovet.

– I tillegg har vi mange skapbiler og kranbiler som brukes til øvrige oppdrag for entreprenører, forhandlere og andre innen bygge og anlegg. Dette omfatter alt fra transport av trelast og bygningsdeler til fliser, belegningsstein, Leca og liknende. Ja, til og med boblebad og alt annet mellom himmel og jord!

Det er blitt noen mil bak rattet for Morten Nore, daglig leder i Moss Transportforum AS.

Utfordringer er til for å løses!

– Med egne biler dekker vi området rundt Oslofjorden og ned til Brevik, Grenlandsområdet, Drammen, Hokksund og Gardermoen, så vel som resten av Akershus og Østfold. Men i det siste har vi også i større grad begynt å påta oss oppdrag over hele landet gjennom våre samarbeidspartnere. Det betyr at våre kunder kan inngå avtale med oss på landsdekkende transport, sier Nore.

– Vi har samarbeidspartnere i en rekke byer og regioner – blant annet Arendal, Bergen, Kristiansund, Ålesund, Trondheim, Hedmark og Oppland samt Nord-Norge. Transportørene kommer daglig til vår terminal og laster ut det godset som skal fraktes til de ulike områdene. Deretter kjører alle til sine respektive terminaler for videre transport og distribusjon. Dette gjør oss til en effektiv, landsdekkende aktør.

Nore forteller også at de strekker seg langt – også utenfor Norges grenser – dersom de får en forespørsel og jobben faktisk lar seg gjøre.

– Alt lar seg egentlig løse. En gang fikk vi en forespørsel om vi kunne kjøre ens ærend med en skipsdel ned til Italia i løpet av en helg. Vi har også eksempler på at akutte hendelser skjer i helger og på helligdager. Da ønsker vi å stille opp for de kundene som spør oss om hjelp. Konkurransen i bransjen er såpass tøff, at hvis du får en telefon så sier du ikke nei! 

Personlig service er viktig

Moss Transportforum tilbyr også de tjenestene kunden trenger innen lager og logistikk. Bedriften har i dag totalt 4500 kvm varmtlager ved terminalen i Moss, samt 3700 kvm kaldtlager i Bjørnåsveien med til sammen seks ansatte. Bedriften har i dag i underkant av 30 faste lagerkunder.

– Vi tilbyr det vi kaller for tredjepartslogistikk. Det går ut på at vi henter varene for eksempel i Kina, Østen eller Italia. Vi tar varene inn hos oss, sorterer og legger dem i hyller. Deretter får vi bestillinger via en dataløsning eller på mail. Vi har også et eget datasystem der kundene kan legge inn bestillinger. Vi jobber med spedisjon, fortolling, utenlandstransporter og alt annet innen logistikk. Vi har ikke egne biler som går til utlandet, men tar dette via våre samarbeidspartnere.

Som IT-ansvarlig har Nore vært med på å utvikle og implementere flere av de elektroniske verktøyene bedriften benytter seg av.

– Vi benytter moderne IT-løsninger, og i samarbeid med våre IT-partnere har vi utviklet en webløsning for bestilling av tjenester, sporing av forsendelser og kommunikasjon mellom kunde og transportør. Med Track & Trace kan kunden få inngående informasjon om enkeltsendinger, og kan via EDI følge forsendelsen hele veien – fra ordren er registrert, til varen er kvittert ut hos kunden.

Nore er opptatt av å tilby komplette løsninger som dekker kundens behov optimalt, der de samtidig legger stor vekt på personlig service. Med de ansattes erfaring og kompetanse er målet å øke kundens lønnsomhet i sin egen virksomhet.

– Vi gjør alt selv og kunden har en fast kontaktperson. Når du ringer til oss får du svar på det du lurer på med en gang. Dessuten har vi har et godt utbygd datasystem hvor alle på huset blant annet kan se hvor bilene er til enhver tid, med full oversikt over kundens gods eller annet. Jeg føler dette er noe av vår styrke i disse dager, hvor mange firma velger å outsource denne typen tjenester, sier Nore.

– I Moss Transportforum ønsker vi å tilby kunden alle relevante tjenester på ett sted. Vår erfaring kombinert med den kunnskapen vi får ut fra første møte med kunden, kan vi foreslå de beste og mest optimale transportløsningene. Og skulle vi mot formodning ikke være i stand til å tilby det kunden trenger, er vi ikke redde for å anbefale kunden videre. 

Moss Transportforum AS

• Bedriftens historie går tilbake til tidlig på 1930-tallet, da Transportsentralen A/L ble etablert.
• Tilbyr kundetilpassede totalløsninger innen transport, lagring, spedisjon og logistikk.
• Egen terminal sentralt til i Moss – kun 200 meter fra E6 og RV 120 med forbindelse til E18, og 4 km fra havn og jernbane.
• Ca. 120 biler og sjåfører og ca. 20 ansatte på kontor og lager.
• Har i tillegg til egne ressurser et nært samarbeid med transportører over hele landet

Redaksjonen i Moss Avis har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet