Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

Vi kler deg for anledningen – uansett om det er arbeid eller fritid!

Annonse fra Evensen Moss AS

Hos Evensen Moss AS ønskes kundene velkommen av to energiske medarbeidere. De strekker seg langt over forventning får at kundene skal bli fornøyd. I enkelte tilfeller involverer de både svigerfar og tidligere kolleger. Alt for at kunden skal få arbeidstøyet de trenger!

Adresse
Varnaveien 35, 1526 Moss


Åpningstider
Mandag – fredag: 08:00 – 17:00
Lørdag: 10:00 – 14:00

Butikken Evensen Moss AS holder til i Varnaveien. Her er det kompetanse med stor K og service med stor S som gjelder. Er det noe kundene verdsetter, så er det nettopp dette. Ikke rart at positive tilbakemeldinger kommer jevnlig. For som en fornøyd kunde sa: Butikken med det meste – for de fleste!

– Jeg startet opp Evensen Moss AS for ti år, sammen med Johnny Lunde fra Sarpsborg. Nå tilbyr vi en kombinasjon av arbeids- og fritidstøy, sier Kjell Rune Lauritzen.

Med seg på laget har han Bente Bjerketvedt.

– Da hun startet var det meningen at hun bare skulle være her en kort periode. Hun ville se om det var mulig å jobbe med meg. Det fungerte tydeligvis bra, for det var syv år siden, smiler Lauritzen.

De to utfyller hverandre utmerket. Mens Lauritzen er ute på farten og møter kunder og leverer klær, er det Bjerketvedt som holder fortet i den trivelige butikken. Her finner du det du trenger innen arbeidstøy og vernefottøy, sport og fritidsklær, profiltøy, trykk og klubb.

Lauritzen legger ikke skjul på at det er tøff konkurranse. Han vektlegger at hos Evensen Moss tør de være annerledes, og satser på både kvalitetsprodukter og service.

– Ingen tvil om at servicegraden må være høy. Det er også slik det skal være, og jeg mener vi har lykkes. Vi strekker oss veldig langt for at kunden skal bli fornøyd, fastslå Lauritzen. 

Kjell Rune Lauritzen vet hvor viktig det er å strekke seg litt lenger for at kundene skal få arbeidstøyet de trenger.

Bonden, svigerfar og trykkeriet

Den uttalelsen kan ganske mange kunder skrive under på at stemmer.

En bonde skulle få et filmteam fra TV-Østfold på besøk klokken seks om kvelden. En litt fortvilet bonde ringer Lauritzen ved lunsjtider og forteller, litt panisk, at han trenger sorte kjeledresser med logo, med litt sånn og sånn på. Det var snakk om mange dresser. Ikke en eneste svart kjeledress er å oppdrive i Østfold. I tillegg måte logo lages, for det hadde ikke bonden fra før. Lauritzen, behjelpelig som han er, kaster seg rundt og kontakter en gammel kollega i Sarpsborg. Sorte kjeledresser er å oppdrive – i Skedsmo. Neste telefon går til Lauritzens svigerfar, som gjerne tar en kjøretur.

Lauritzen la på sprang til trykkeriet Nor Profil i nordre bydel for å få laget logo.

– Jeg krevde all produksjon stoppet, slik at de kunne lage logo for kunden. Heldigvis for meg er Kim, som eier trykkeriet, like serviceinnstilt, så det løste seg, sier Lauritzen og ler.

Så mens svigerfar, som for øvrig overtalte sin kone til å bli med på turen, iler av sted for å hente dresser, jobbes det på spreng på trykkeriet for at logoen skal gjøres ferdig. Viserne på uret står på litt over halv seks da svarte kjeledresser med nylaget og nytrykt logo overleveres til en fornøyd bonde.

– Det er ikke første gang svigerfar stiller opp. Han har fartet litt rundt om i fylkene for å hente varer, inkludert dresser som tåler asbest. Så her er hele familien engasjert for at kundene skal få det de trenger, forteller den serviceinnstilte butikkeieren.

Få vil nok tro at det å selge klær ikke akkurat innebærer høyt blodtrykk og til tider svette panner. Når man ønsker å yte maks for at kundene skal få en enklere og tryggere arbeidsdag, må man regne med økte blodmålinger innimellom.

– Det er jo fordelen med å være en liten butikk, samt mange år i bransjen. Jeg har et stort nettverk som kommer godt med. Så går det jo litt sport i det da. Kommer en kunden med en utfordring, er jeg ikke den som takker nei, sier Lauritzen lurt. 

Bente Bjerketvedt kjenner produktene og vet fordelene til hvert eneste skomerke.

Ekspertene anbefaler

Evensen Moss AS er forhandler av de store og kjente merkevarene, som inkluderer Helly Hansen, Bergans, Wrangler, Blåkläder og Wenaas.

Inn i butikken ønskes både private og bedrifter velkommen. Hoveddelen av kundene er proffmarkedet, som trenger solid og trygt tøy til arbeidsdagen. De er en totalleverandør av vernefottøy, åndedrettsvern, arbeidshansker og hodevern.

Lauritzen forteller at folk nå er mer bevisste på hvordan arbeidsantrekket ser ut. Han trekker frem at Blåkläder tilbyr mye kult og innovativt innen arbeidstøy, som ser mer ut som fritidsklær. Wenaas derimot har beholdt den mer trause stilen. Begge merkene leverer kvalitet i sine produkter.

– Når en kunde kommer til oss gjør vi alltid vårt beste for å kartlegge hvilke behov de har. Vår erfaring og kunnskap om produktene gjør at vi tilbyr kundene rett klær og sko til jobben. Alt avhenger av hvordan arbeidsplassen er og oppgavene kundene utfører, sier Lauritzen.

Kunden får presentert de ulike produktene og er ærlig om de ulike prisklassene. Her handler det ikke om å selge for enhver pris, men å sikre kunden den varen som er gunstig for ham eller henne.

– Det handler om å bygge opp et tillitsforhold til kunden. Vi er spesialister innenfor vårt felt, og vi ønsker at kunden skal være trygge på at de får de varene som egner seg for dem, understreker Lauritzen.

Evensen Moss AS finner rett antrekk for deg - uansett om det er arbeid eller fritid!

Evensen Moss AS

• Hos oss finner du det du trenger innen arbeidstøy og vernefottøy, sport og fritidsklær, profiltøy, trykk og klubb. Velkommen til oss!
• Vi er totalleverandør av yrkesklær, vernefottøy, åndedrettsvern, arbeidshansker og hodevern.
• Vi er forhandlere av merkevarer som Helly Hansen, Bergans, Wrangler, Devold, Adidas og Ecco.
• Vi setter profiltrykk på alt i fra treningstøy og drakter, til t-skjorter og arbeidsklær.
Vi har egen plotter til å lage navn, tall og logoer i hvitt og sort i butikken.Dette fikser vi raskt og rimelig.
• Ønsker dere å inngå klubbavtale med en butikk som kan tilby produkter fra landets beste klubbleverandør, Sport Direkt? Ta kontakt med oss for en hyggelig prat om hvordan deres utstyr kan bli komplett og gunstig.

Redaksjonen i Moss Avis har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet