Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

Sørger for en vanntett hverdag

Annonse fra Aqua VVS

Helt siden antikkens tid har mennesket bekymret seg over vannlekkasjer og rørsystemer som ikke fungerer. Nå er det 30 år siden Jan Roar Johannessen bestemte seg for å hjelpe de i nød og forebygge problemene.

– Jeg startet opp Aqua VVS i 2009, men har jobbet i bransjen i 30 år, så du kan vel si at jeg har sett og opplevd det meste, sier Johannessen.

Når det kommer til vann og avløp er det aldri godt å si hva som kan skje. Hverdagen består av både planlagte og utforutsette og akutte oppdrag. Han vet med andre ord ikke helt hvordan dagen vil gå når han står opp om morgenen.

– Jeg har alltid en plan for uken, med spillerom for hasteoppdrag. Plutselig ringer telefon, og det er vannlekkasje et sted og en varmtvannsbereder som har røket et annet sted. Da er det bare å omrokere litt på timeplanen og kjøre av sted, smiler Johannessen.

Aqua VVS jobber mest med rehabilitering av bad for private husholdninger. De tilbyr også varmeløsninger som passer ditt behov, installerer gulvvarme, varmepumper og små- og store varmeanlegg. I tillegg kommer faste service- og vedlikeholdsoppdrag innen industri og skadesammenheng-grupper.

Nå er han i full gang med en enebolig på Jeløya hvor badet ble revet til reisverket, og skal gjenoppbygges etter dagens standard og krav. 

Jan Roar Johannessen har akkurat ferdigstilt et stort bad i en enebolig på Jeløya.

Forebyggende arbeid bekjemper vannlekkasjer

Med sin lange fartstid i bransjen har Johannessen sett og fikset det meste. Ikke alle opplevelsene er like hyggelig, for verken kunden eller han.

– Jeg fikk en telefon om en vannlekkasje. Da jeg kom til boligen, som var av den eldre modellen, så viste det seg at noen hadde lagt fliser over sluket i andre etasje. Etter en stund hadde vannet begynt å synke ned gjennom flisene, så i gulvet og ned i første etasje. Det ble en omfattende rehabiliteringsjobb, sier han.

Den drevne rørleggeren, som har både svennebrev og mesterbrev, har et godt råd på lager: Installer en automatisk vannstopper!

Den vil stenge vanntilførselen til enten hele boligen eller kun til stedet det gjelder.

Automatisk vannstopper er obligatorisk i nye bygg. Det kan være en enda bedre idé for de med eldre bolig.

– Jeg anbefaler en automatisk stopper med føler, som settes på hovedvanninntaket eller for det rommet det gjelder. Det er en billig forsikring, og koster omtrent like mye som egenandelen på forsikringen din. Med en automatisk vannstopper har du gardert deg, råder Johannessen. Han legger til at mange forsikringsselskaper også gir rabatt på premien om dette er installert i boligen.

Råd nummer to er å bruke godkjente håndverkere når det kommer til installasjon av rør- og vannsystemer.

– Vi rydder opp i mange situasjoner hvor folk har gjort jobben selv. Det har ikke endt så godt. Nå er jo alt utstyr tilgjengelig for alle, men det er lurt å la en proff ta seg av jobben. Ellers blir det ofte veldig kostbart, anbefaler Johannessen.

Johannessen har også sett at moter og trender har endret seg i årenes løp. Nå ønsker vi litt mer svart og blankt.

– Det er mange som ønsker sorte møbler og blanke kraner. Krom er også populært. Så vil vi ha romslige dusjer med glassdører. Dusjkabinett er ute. Det er omtrent bare de som driver med utleie som ønsker dette, forteller han. 

Slik ser badet ut når Aqua VVS er ferdig med jobben.

Komplett pakke til badet

Aqua VVS er også medlem av Varme & Bad AS, som gir gunstige avtaler med grossister, rammavtaler og råd. Johannessen synes dette fungerer meget bra siden Varme & Bad operer etter samme system de selv jobber etter.

Han forteller videre at Varme & Bad også har innført noe som heter Vannsjekken. Her kommer en rørlegger i området hjem til deg og går gjennom vannsystemer, alle vanninstallasjoner (våtrom og kjøkken, vaskerom og bad) og utarbeider deretter en sjekkliste. Basert på denne listen kommer rørleggeren med anbefalinger om hva huseier bør ta tak i og utbedre.

Den erfarne rørleggeren ble medlem i Varme & Bad AS rett etter at han startet opp. Han mener det er mange fordeler å være medlem; De er flinke med lærlingordninger, kurs og er tidlig ute med å informere om nye krav og oppdateringer innen bransjen.

Johannessen holder til daglig hus i Fredrikstad, men valgte å etablere firmaet i Moss, en by han kjenner godt etter å ha jobbet her før han startet opp. Et stort nettverk og en rekke hyggelige kunder bidro til at valget ikke var så vanskelig i planleggingsfasen av eget firma.

Hverdagen er hektisk for den erfarne rørleggeren. Det er stadig nye bad som skal bygges, gamle bad skal rehabiliteres og andre, mer uforutsette hendelser som må håndteres.

– Jeg har en hektisk hverdag, og det mangler ikke på henvendelser og jobber. Men det er alltid plass til flere oppdrag, smiler Johannessen. Han legger til at rundt halvparten av oppdragene han legger inn anbud på, faller på ham.

– Jeg er ofte ikke den billigste, men leverer bra pakker og godt arbeid. Dessuten har jeg vel et solid navn som skaper trygghet, smiler han.

Bedriften har også et godt samarbeid med Fjell Mur & Flis, Muremester Jens Aksel Christiansen AS og Moss Fliseservice. Dermed kan Aqua VVS levere en komplett pakke til kunden, med tanke på oppussing av bad og kjøkken. Alle produkter kjøpes og leveres av bedriften, som koordinerer håndverkerne etter behov. Det er en trygghet for kunden, som også er meget tidsbesparende.

Johannessen har jo sørget for vanntett kvalitet i 30 år. Han kommer ikke til å stenge krana med det første! 

Jan Roar Johannessen er alltid klart til å rykke ut når vannproblemer oppstår.

Aqua VVS

• Aqua VVS jobber mest med rehabilitering av bad for private husholdninger.
• Vi er en del av en faggruppe med både elektrikere, flisleggere og snekkere. Sammen kan vi levere ditt drømmebad.
• Trenger du rørleggerhjelp, enten det er til oppussing av bad, eller du ønsker å finne en varmeløsning som passer ditt behov, er du velkommen til å ta kontakt.
• Vi installerer også gulvvarme, varmepumpe, små og store varmeanlegg.
• I tillegg utfører vi faste service- og vedlikeholdsoppdrag innen industri.
• Vi påtar oss oppdrag i Moss, Rygge, Råde, Son, Fredrikstad og Sarpsborg. 

Redaksjonen i Moss Avis har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet