Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

PRØVEKJØRT: Fantastisk ny utgave av en av Norges mest populære hybrider

Annonse fra Mobile Moss

En av Norges mest populære biler har blitt oppgradert, og nye Mitsubishi Outlander PHEV gir fortsatt mye hybrid for pengene. Men hva er annerledes fra tidligere modeller?

Det er med en viss skrekkblandet fryd vi setter oss bak rattet i et flunkende nytt japansk beist. Bilen er nemlig fylt til randen av teknologi som gir tilbakemeldinger på det aller meste – enten det er varsel om kryssende trafikk bak når du rygger eller hvis du setter på blinklyset når en bil er i blindsonen.

Men teknologien er en av bilens store styrker. Og når du først blir vant med tilbakemeldingene, er den en drøm å kjøre.

Dette er den nye Mitsubishi Outlander PHEV – en av Norges mest solgte ladbare hybrider. Siden den først kom til våre breddegrader i 2014, er det solgt over 15 000 biler i Norge. Det gjør at Outlander PHEV også er en av landets mest solgte biler totalt sett – og det er lett å forstå hvorfor.

Den blander nemlig funksjonalitet og miljøvennlig kjøring med kraft og fremkommelighet.

Ytelse for lange kjøreturer

Vi durer nedover E6 i retning svenskegrensa første helgen i fellesferien. «Durer» er kanskje ikke det rette ordet, da Outlander PHEV er svært stillegående.

Bilen er nemlig bygget som en elbil, med trinnløst automatisk girskift. Når det kombineres med elektrisk fremdrift er resultatet svært lite rykk og støy – selv når det er forbrenningsmotoren som står for fremdriften.

Den nye bensinmotoren er bare en av grunnene til at nye Outlander PHEV er noen hakk hvassere enn tidligere utgaver. Den kommer også med forbedret batterikapasitet og to nye 4WD-innstillinger.

Av disse, får vi naturlig nok ikke testet Snow Mode på sommerasfalten. Men kjøreprogrammet skal sørge for at firehjulstrekken fester bilen til veien, selv på krevende underlag.

Derimot hadde vi mye glede av Sport Mode som gjør bilen mer responsiv når du trykker på gasspedalen. Kjørefølelsen blir langt mer direkte og Outlander PHEV føles plutselig lettere når vi navigerer oss forbi campingvogner, bobiler og fullstappede stasjonsvogner.

Men det føles egentlig ikke som at vi trenger å ha foten på gasspedalen i det hele tatt. Outlander PHEVs Adaptive Cruise Control er nemlig veldig god og enkel å bruke. Vi setter en maksimal toppfart og velger en av tre forhåndsinnstilte avstander til bilen foran. Bilen justerer hastigheten etter bilen vi har foran oss – enten den akselererer eller bremser ned.

Den sier selvsagt i fra hvis bilen foran kommer «ut av syne» eller hvis vi justerer hastigheten etter en ny bil. Det kan være litt forvirrende i starten, men etter hvert som vi blir fortrolige med varslingen, tenker vi nesten ikke over det.

Følelsen av luksus

Å faktisk sitte i Outlander PHEV er en like behagelig opplevelse. Det er rikelig med benplass både for sjåfør og passasjerer, og nytt av året er egne luftventiler for baksetene. Dashbord, midtkonsoll og instrumentpanelet har fått sølvfargede rammer som gir en følelse av luksus fra første stund vi spenner oss fast. I tillegg har S Edition-modellen vi tester fått dynamiske og komfortable seter med god ryggstøtte ikledd skinn av høy kvalitet. 

Vi veksler enkelt mellom rikelig med kjøreinformasjon på instrumentpanelet og berøringsskjermen på midtkonsollen er både klar og responsiv. Der er DAB-radio, GPS og Bluetooth-tilkobling med mobiltelefonen lett tilgjengelig. 

Mye (hybrid)bil for pengene

Outlander PHEV er en SUV og altså en ganske stor bil. Likevel er den enkel å håndtere, selv i bymiljø og køkjøring. Ryggekameraet er glimrende, og Outlander PHEV har også flere kameraer rundt om på bilen som fanger opp omgivelsene. Dermed kan vi få opp bilde av hvordan bilen ligger i forhold til vegger, steiner og busker og dette fungerer godt, selv i trange garasjer.

Som PHEV-betegnelsen tilsier, er Outlander en ladbar hybridbil – og det til en veldig god pris. El-motorene gir like god rekkevidde som tidligere årganger, og har du forholdsvis kort vei til jobb, kan du kjøre flere måneder uten å måtte fylle bensin.

Nye Outlander PHEV har en oppgitt elektriske rekkevidden på 54 km. Det er naturlig nok under ideelle kjøreforhold, og i de aller fleste tilfeller må man nok regne med noe kortere rekkevidde.

Redaksjonen i Moss Avis har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet