Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

Ledig stilling i Moss:

Er du silketrykker, eller vil lære silketrykk?

Annonse fra Kraftex AS

Kraftex as søker etter en motivert person til å jobbe i vår produksjon, hovedsakelig i trykkavdelingen.

Om stillingen

Tiltredelse 02.01.19, men vi er fleksible.

Stillingsprosent: 100 %

Sektor: Privat

Sted: Solgaard skog 150, 1599 Moss

Bransje: Industri og produksjon

Stilling: Silketrykker

SØK her!

Du må være:

- Motivert

- Selvstendig

- Løsningsorientert

- Trives i en hektisk hverdag

- God helse, da det er en del fysisk arbeid

- Blid og positiv

Det er spennende å jobbe i vår produksjon med mange hyggelige arbeidskollegaer. Ingen hverdag er lik og det er stadig ulike utfordringer.

Kraftex er store på ulike produksjonsmetoder av skilt og dekor, så det vil også være oppgaver innen de ulike avdelinger.

Det vil være en fordel og ha jobbet med skilt og dekor, men opplæring vil bli gitt.

Vi er en organisasjon med i overkant av 20 ansatte og en flat organisasjonsstruktur.

Silketrykk: Personen Kraftex er ute etter skal drive med silketrykk med denne maskinen. Her viser kollegaene Raymond Gjertsen og Elfad Drndic hvordan det gjøres. (Foto: Hege Mølnvik)

Kraftex as tilbyr:

- Konkurransedyktige betingelser

- Godt arbeidsmiljø

- Lyse og trivelige arbeidslokaler

- Trygg arbeidsplass

Vi håper på rask tiltredelse, men er fleksible.

Om arbeidsgiveren

Kraftex AS er en av Norges største skilt- og dekorbedrifter med hovedkontor og produksjon i Moss.

Med alle våre avdelinger silketrykk, digitalprint, etsing, fres, laser, folieskjæring, gravert, støperi, lakk og mekanisk bearbeiding, samt ikke minst våre kompetente medarbeidere gjør Kraftex til ledende innen produksjon av skilt.

Vi omsetter for omtrent 27 millioner og har en solid økonomi.

Dette er et veldig godt sted å jobbe. Jeg stortrives, og har vært her i seks-sju år nå.

Ingvild Runhovde

Spørsmål om stillingen?

Kristian Lauritz Wiborg eller Knut Ivar Andersen: 69 25 25 30

Mail:

knutivar@kraftex.no

kristian@kraftex.no

Søk på stillingen her!

Les mer om Kraftex her!

Dine nye kolleger: Elfad Drndic, Raymond Gjertsen, Knut Ivar Andersen, Ingvild Runhovde og Kristian Lauritz Wiborg gleder seg til å få en ny person med på laget. (Foto: Hege Mølnvik)
Redaksjonen i Moss Avis har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet