Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

Julia (18), Ida (19) og Daniel (22) jobber på Mosseporten

– Har blitt vårt andre hjem

Mosseporten er en viktig arbeidsplass for Mossinger i alle aldre, men for de unge er læringen de får ved senteret viktigere enn noensinne.

Fotograf Jonas Ingstad deler sine julefoto-tips.

Ski for hvermannsen og piggsko til alle

Tips fra Yair Lulai, ansatt hos G-Sport Askim

Nå er felleski blitt for hvermannsen, forteller Yair fra G-Sport i Askim. Alle som har stått på langrenn før har enten slitt med smøring eller bakglatte ski, men med felleski slipper du det. Alle som har lyst til å gå på ski på en enkel måte, kjøper felleski, fordi det bare er å gå rett ut i løypa.

Piggsko er også en hit hos G-Sport, ikke bare før jul, men hele vintersesongen. Det er ikke bare for de som vil fortsette løpstreningen på gata, men også for de som ikke vil brekke lårhalsen. Kontra løse brodder, så sitter disse godt på, og skoene har bra med demping og piggene kan byttes ut når det med tiden blir behov for det.

Astrid Lier Rømuld og Stian Arnesen hos Askim Frukt- og Bærpresseri viser frem noen av julens favorittprodukter. De har mange julegavehandlende innom nå før jul.

Populære produkter til julematen

Tips fra Astrid Lier Rømuld og Stian Arnesen hos Askim Frukt- og Bærpresseri

Rødsaftene fra Askim Frukt- og Bærpresseri passer godt til hjemmelaget, rød saus, enten du vil ha den på riskremen eller risgrøten. Bloggeren Fru Timian lager rød saus med produktene fra Askim Frukt- og Bærpresseri. Under ser du den deilige oppskriften.

Den klassiske eplemosten fra Askim Frukt- og Bærpresseri er syrlig og går til det meste, både til ribba og til pinnekjøttet. Det er mange som bruker det som en festdrikk på julaften. Vi ser at salget går opp på eplemost, eplecider og den type produkter før jul, når folk skal ha drikke til festmiddagene sine.

Hjemmelaget rødsaus til riskrem

3 dl bringebærsaft fra Askim Frukt og Bærpresseri • 3 dl + 2 ss vann • 1 ss potetmel

Ha saften og vannet (3 dl) til sausen i en kjele og kok opp. Rør ut potetmelet i de to spiseskjeene med vann. Ta sausen av varmen og tilsett potetmelvannet i kjelen i en tynn stråle mens du rører hele tiden. Avkjøl. 

NB! Du kan også bruke ripssaft eller ripsbringebærsaften fra Askim

Norske merker utmerker seg

Tips fra Hanne Therese Lunder og Josefine Lippestad Johansen hos Pineapple

– Vi har valgt ut en Holzweiler hettegenser, skjerf og lue, fordi det er et merke som kommer høyt opp på ønskelisten til mange. Vi ser at det er populært både hos 14-15-åringene og til voksne. Holzweiler har fått en større kolleksjon nå enn tidligere, vi har et stort utvalg av skjerfene og genserne kommer i flere forskjellige farger. Denne syrinfargen er helt ny og vil passe like godt nå i vinter som til våren, forteller Hanne Therese.

Josefine har også på seg en Fleischer Couture-dunjakke, som sammen med parkasen fra samme merke utgjør en varm, flott og gjev julegave.

Josefine Lippestad Johansen hos Pineapple viser frem julefavoritter fra Holzweiler og Fleischer Couture.

Slik tar du julens beste bilder

Tips fra fotograf Jonas Ingstad

– Det folk oftest gjør feil er å ta bildene inne. Der er det som oftest for lite lys eller kunstig lys, som er veldig vanskelig å kontrollere, forteller fotograf Jonas Ingstad.

Han har tatt mangfoldige julekort-motiver av byens innbyggere og deler gjerne noen gode råd.

– Hvis man selv skal ta bilder innendørs, så er et lite tips å ta bilder når det er lyst ute og ved et vindu. Kameraene man har i dag gir ikke superbra kvalitet innendørs, men så fort man går ut så får man et helt annet bilde. Skal du ta julebilder, så bruk rekvisita! Sleng på nisseluer, ha med pakker, pynt med det du finner, sleng på litt julemusikk, så får du inn stemningen. Ikke mas med barna, men la de ha det gøy. Det er da du får de beste øyeblikkene til julekortet.

Kjøkkengaver er en hit

Tips fra Camilla Munthe Kolstad hos Jernia

– Det er mange som kjøper gaver til kjøkkenet i jula, kan Camilla hos Jernia fortelle. 

– Ostesettet er veldig populært hos oss nå og selv har jeg nettopp kjøpt en kjøkkenmaskin her som jeg kommer til å ha mye glede av. Om jeg selv skulle ønske meg noe her i butikken, ville jeg gått for tranchersettet fra Øyo. Denne kokkekniven vil man absolutt få bruk for året rundt, ikke bare i jula. Det er en kvalitetskniv til en god pris, rett og slett, og det er viktig å ha gode redskaper på kjøkkenet. For å gjøre litt mer ut av gaven kan man kombinere den med et tøft serveringsbrett eller skjærebrett fra danske Holm.

Camilla Munthe Kolstad mener gode kniver gjør kjøkkenlivet bedre.
Trine Lunde hos Kranz Frisør tror kundene setter pris på å slappe av i frisørstolen og få velvære.

Gavekort på velvære og ro

Tips fra Trine Lunde hos Kranz frisør

– På nyåret når det går mot lysere tider, vil mange fornye seg. De fleste har det de trenger i dag, men det å få litt velvære og ro setter man litt pris på, så da anbefaler vi å gi bort et gavekort. Her finner man roen og får slappet av, forteller innehaver Trine Lunde hos Kranz Frisør.

Etter vinteren har de fleste også veldig behov for en god fuktighetskur, for håret påvirkes av den tørre luften inne og kulden ute. – At man kjøper en god fuktighetskur eller bestiller kurbehandling hos oss, gir håret etterlengtet vinterpleie. Tar du fargebehandling hos oss har vi alltid inkludert fuktighetskur.

Redaksjonen i Moss Avis har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet