Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

Bilberging gjennom tre generasjoner

Annonse fra Martiniussens Bilservice AS

Det er over 40 år siden familien Martiniussens bega seg ut på sitt første bergingsoppdrag. I løpet av årene har Martiniussens Bilservice opparbeidet seg en sterk kompetanse på berging av alle mulige objekter. I all slags vær og uansett når på døgnet du får problemer, rykker den rødgule servicebilen ut for å hjelpe deg.

Adresse
Mosseveien 60, 1640 Råde


Åpningstider
Mandag – fredag: 07:30 – 16:00
(Adm: 08:00 – 16:00)

Det beste Stig Martiniussen visste da han var liten, var å få være med å kjøre lastebil. Entusiasmen for store kjøretøy fikk han av både farfar Knut og far Tommy. Historier om bilberging var vanlig samtaleemne hjemme rundt kjøkkenbordet. Det var naturlig at Stig skulle følge i kjøresporene og bli en del av familiebedriften.

Knut startet Martiniussens Bilservice i 1976. Selv om den energiske 82-åringen egentlig har gått av med pensjon, er han fortsatt ute og kjører bergingsbil omtrent hver dag. For ti år siden gjorde også sønnesønnen Stig entré. Dermed er det tre generasjoner som styrer redningsaksjoner og bistår fortvilede bilister når ulykken er ute.

– Vi begynte i det små, og i dag har vi 17 bergingsbiler og en terrenggående belteberger. Den er god å ha på steder der biler ikke kommer frem. Bare i 2018 hadde vi 18 000 bergingsoppdrag. I tillegg har vi en transportbil med plass til fem biler. Det er grei å ha når vi har oppdrag fra bilverksteder og forhandlere som skal flytte flere biler samtidig, forteller Stig.

Martiniussens Bilservice er i dag en av Østlandets største aktører innen bilberging og bildemontering. I tillegg har de ISO-godkjent bilglassverksted og bilutleiepark.

Familiebedriften har to avdelinger: Råde og Spydeberg, med til sammen 40 ansatte.

De kompetente medarbeiderne i Råde tar seg av bilberging i Østfold, med unntak av Halden, og verkstedtjenester for lastebiler.

– I Råde har vi også et påbygger- og fartsskriververksted, som fungerer som et servicesenter for HMF-kraner. Gutta som jobber her er flinke på hydraulikk, og meget løsningsorienterte når det kommer til lastebiler, forteller Stig.

Med sin direkte organisering i Norge har HMF lagt til rette for å knytte fabrikken sin tettere til forhandlere og sluttkunder. Foruten å være en leverandør av et kvalitetsprodukt, er ekspertisen på HMF’s egne montering- og påbyggerverksteder et sterkt konkurranseparameter på det norske markedet. 

Familien Martiniussen har bistått bilister i nød siden 1976. Her representert med tre generasjoner: Grunnlegger Knut (t.v.), Trine, Tommy og Stig.

Livet som bilberger er aldri kjedelig

Når man jobber som bilberger innebærer det at man ikke kan forvente en normal arbeidstid. Her er det ansatte på vakt døgnet rundt, hele året. Så lenge det er biler på veien – er Martiniussens Bilservice på jobb.

Bilparken består av tungbergere, flatvogner, krokbil, garasjebergere, store og små firehjulstrekkere, lastebilkran, truck for omlessing, komplett utstyr for luftputeberging, servicebiler og biltransportbil.

Det er også en egen servicebil med utstyr for tapping og rensing av biler som ar fylt feil drivstoff.

Stig forteller at den teknologiske utviklingen i bilene har ført til en del utfordringer. I moderne biler er det aller meste datastyrt, som medfører at mindre og mindre arbeid kan utføres langs veien. Et økende antall elbiler og hybrider bidrar også til at flere biler må lastes opp på plan og transporteres til et verksted.

– Vi har også sett en økning i folk som trenger hjelp med startbatteriet. Dagens biler trekker mer og mer strøm, og startbatterier som tidligere holdt i ti år, varer nå i gjennomsnitt fem år. Vi har alltid med oss startbatteri i bilene slik at vi kan bytte på stedet. Dermed er problemet løst, og kunden slipper å ta turen innom et verksted, fortsetter han.

En stor andel av oppdragene går ut på å hjelpe bilister som har fått en punktering. Færre og færre biler leveres med reservehjul, og det er ikke lett å få tak i dekk på kort varsel. Det er jo et bredt utvalg dekk, og bilene har ikke samme dekktype og dimensjoner. Elbiler har egen dekktype.

Dette er noe Stig og resten av mannskapet finner utfordrende.

Traktor på glattisen! Når uhellet er ute, er det godt å kunne ringe Martiniussen Bilservice.

Lang fartstid i bransjen gir mange minneverdige opplevelser. Den drevne bilbergeren minnes godt én episode hvor en eldre mann hadde lånt bilen til kona. Han rygger bilen ned utkjørselen og plutselig står han bom fast på tvers av gata. Ikke kom han fremover. Ikke kom han bakover. Ganske så fortvilet over at han stod der og sperret veien i boligfeltet, ringte han Martiniussens Bilservice, som raskt kom til stedet.

– Problemet var enkelt å løse. Kunden hadde glemt å ta av håndbrekket! Han betalte meg kontant, og ville tydeligvis ikke at kona skulle finne ut hva som hadde skjedd, ler Stig.

Han legger til at de ofte rykker ut til merkelige situasjoner, som er enkle å finne løsninger på. Når uhellet er ute, har mange en tendens til å stresse og ikke tenke klart. Da er det godt å ha dyktige og erfarne medarbeidere fra Råde som kommer til unnsetning. 

Hit kommer bilen på sin siste reis

Foruten bilberging er Martiniussens Bilservice også ett av landets største bilopphuggerier i Spydeberg. Når bilen har gått ut på dato, er det hos dem du kan levere den fra deg. I retur får du utbetalt vrakpant, som ble innført i Norge i 1978. I dag er vrakpanten på 3000 kroner.

For å kunne motta vrakpant på bilen må kjøretøyet oppfylle følgende krav: Bilen må være norskregistrert, ha fullstendig chassisnummer og kjøretøyet må være registrert (påskiltet) etter 01.01.1977 eller blitt registrert (påskiltet) tidligere, og fortsatt være registrert 01.01.1977.

Har du ikke mulighet til å levere bilen selv, kommer de å henter den. 

Bransjen har strenge krav til behandling av miljøfarlige stoffer. Når en bil blir levert inn til Martiniussens Bilservice, blir den miljøsanert. Alle farlige væsker som faller under kategorien "spesialavfall" blir tappet, og oppbevart etter forskriftene. Deretter blir avfallet hentet av en miljøsamarbeidspartner som er godkjent mottak av spesialavfall.

Gjenbruk av bildeler er kanskje den reneste formen for resirkulering. Kjøper du brukte bildeler vil du bidra til at store mengder deler ikke havner på søppelfyllingen. Samtidig vil produksjonen av antall bildeler bli redusert. Dette sparer energi og ressurser, og det reduserer samtidig den skadelige effekten det har på miljøet å produsere delene.

Gjennom flere år har Martiniussens Bilservice opparbeidet seg en grundig kompetanse innen bil og deler. De har også et stort utvalg av brukte bildeler, til de fleste biltyper og modeller, hvor alle delene har en garanti på tre måneder. 

Uansett om det er tidlig eller sent, sommer som vinter, er gutta på jobb.

Det er nå 43 år siden Knut Martiniussen rykket ut for første gang. Ønske om å hjelpe bilister i nød har gått i arv gjennom tre generasjoner. Bedriften har opparbeidet seg et solid rykte, og Stig er bestemt på at dette skyldes dyktige medarbeidere, god service, fleksibilitet og at de er tilgjengelige hele døgnet.

Stig har allerede begynt rekrutteringen for videre drift av Martiniussen Bilservice. Hans to sønner, som riktignok ikke er mer enn 6 og 2,5 år gamle, synes det er veldig stas å være med pappa på kjøretur i de store bilene.

Når uhellet er ute, og du står i veikanten eller har kjørt traktoren fast i gjørma, er det bare å ringe Martiniussens Bilservice. De kommer kjørende, klare til å bistå deg – uansett om det er tidlig eller sent, sommer eller vår.

Det er ikke uten grunn familiebedriften er blitt en av Østlandets største aktører innen bilberging! 

Martiniussens Bilservice AS

• Martiniussens Bilservice AS er en av Østlandets største aktører innen bilberging og bildemontering.
• I tillegg har vi ISO-godkjent bilglassverksted og bilutleiepark.
• Vil du bli kvitt din gamle vrakbil, er vi også godkjent for mottak og utskriving av vrakpant.
• Fra vår avdeling i Råde kan vi tilby: Bilberging i Østfold (ekskl. Halden) og verkstedtjenester til lastebiler.
• Fra vår avdeling i Spydeberg kan vi tilby: Bilglass, brukte bildeler, mottak av vrakbil, bilberging i Indre Østfold/Follo-regionen.
• Siden 1976 har vi opparbeidet oss en sterk spisskompetanse på berging av alle mulige objekter.
• Vi har årelang erfaring med bilberging av personbiler, lastebiler, maskiner og annet større utstyr.
• I Råde har vi også eget påbygger- og fartsskriververksted. 

Redaksjonen i Moss Avis har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet