Østlandet har de minst fornøyde kundene

KRAFTIG TILBAKEGANG: I den nyeste undersøkelsen Vy har laget om kundetilfredsheten i Norge, har Østlandet sagt klart i fra om at de ikke er fornøyde.

KRAFTIG TILBAKEGANG: I den nyeste undersøkelsen Vy har laget om kundetilfredsheten i Norge, har Østlandet sagt klart i fra om at de ikke er fornøyde. Foto:

Den nyeste kundeundersøkelsen Vy la frem for september viser at de mest misfornøyde kundene bor på Østlandet. – Dette var dessverre forventet, togene holder ikke ruten ofte nok, sier Konserndirektør Arne Fosen i Vy tog i en pressemelding.

DEL

To ganger i året måler Vy hvor fornøyde togkundene er med Vys leveranser. I den siste målingen vises det at tilfredsheten har en kraftig nedgang.

– Hvor fornøyde kundene er henger tett sammen med togenes punktlighet. Med store arbeider og etterfølgende driftsproblemer på spor og signalanlegg i sommer og tidlig høst, forventet vi et svakt resultat. Etter at Vys kundetilfredshet våren 2019 viste god utvikling tross navnebyttet, viser høstens tall en nedgang, forteller Fosen.

De mest fornøyde togkundene bor i vest, de har Norges høyeste kundetilfredshet på 76 poeng.Kundetilfredshet for nord er på 73 poeng, i sør er den 74 poeng og for Gjøvikbanen er den 74 poeng. Mens den laveste finnes på Østlandet med kun 62 poeng.

Laveste punktlighet siden 2010

81 prosent av alle togreiser med Vy i Norge er på Østlandet. Denne sommeren og høsten har planlagte og ikke planlagte stengninger berørt mange av Vys togreisende.

– Problemene med spor og signalanlegg har skapt mye trøbbel for kundene våre denne sommeren og høsten. Vi jobber hele tiden med å forbedre våre egne leveranser, men vi får dessverre ikke kjørt togene som vi skal når infrastrukturen ikke fungerer. Vi er derfor ikke overrasket over at kundene denne gang sier fra at tilbudet de har fått ikke er godt nok, sier Fosen.

August måned viste en total punktlighet for Vys tog på 79,4 prosent, som er den laveste punktligheten som er målt siden vinteren 2010. Punktligheten går ned i alle fire regioner. Kundeundersøkelsen er utført i perioden 9. - 27. september.

Utbedringer på jernbanen

Kundene er noe mer fornøyde med hvordan merking og håndtering av store kundestrømmer under sommerens arbeider på Østlandet har fungert.

– Så er det en fattig trøst, for verken kundene eller vi er fornøyde med lange perioder med buss for tog. Samtidig forstår vi også at Bane NORs arbeider og vedlikehold er helt nødvendig for å forbedre infrastrukturen og ruste jernbanen for enda flere og bedre reiser i fremtiden, avslutter Fosen.

Bane NOR påtar seg noe av skylden for Vys synkende kundetilfredshet. Det skriver de i en pressemelding.

«Mye av fallet skyldes dårlig punktlighet noe vi i Bane NOR må ta en stor del av ansvaret for. 200 000 nordmenn tar toget hver dag, og vi skylder dem en forklaring på hvorfor situasjonen er som den er og hva vi gjør for å bedre den.»

– Det er veldig synd at kundetilfredsheten går ned, og det gjør vondt når vi ikke klarer å levere et tilfredsstillende tilbud til de reisende. Dessverre er det ikke overraskende. Våre egne målinger viser det samme som Vys undersøkelse, og vi ser at nedgangen er størst på Østlandet, forklarer kommunikasjonsdirektør, Torild Uribarri til Aftenposten.


Artikkeltags